Izgleda da poštovanje prema preminulima nije samo odlika Homo sapiensa

Sumnja se uvukla među naučnike: Da li je sahranjivanje preminulih specijalna osobina modernog čoveka? 🤔

Na desetine grobova neandertalaca otkriveno je u širokom regionu Evroazije, navodeći mnoge naučnike da pretpostave da je u pitanju praksa sahranjivanja mrtvih. Sa druge strane, mnogi su skeptični jer od ukupnog broja neandertalskih skeleta poveliki broj je pronađen na početku 20. veka i iskopan na primitivan način koji je uništio dosta kontekstualnih dokaza.

Iz tog razloga multidisciplinarni tim istraživača, pod vođstvom specijalista iz Španije i Francuske, podrobno je istražio lokalitet Ferasije u Dorodonji, star preko 41.000 godina, i utvrdio bez sumnje da je na njemu sahranjeno neandertalsko dete (rad objavljen 9. 12. 2020. godine u časopisu Scientific Reports). Lokalitet Ferasije je jedan od najpoznatijih neandertalskih lokaliteta na svetu. Na njemu je otkriveno 6 skeleta početkom 20. veka, a 7, koji je pripadao dvogodišnjem neandertalskom detetu, 70-ih godina 20. veka.

Naučnici su detaljno ponovno reispitali nalaze kostiju, pokrivajući sve od proteinskog sastava, genetike, datovanja itd. Analizirajući dnevnike iskopavanja, uspeli su da sastave i izgled lokaliteta pre ekshumacije kostiju i njegovu poziciju u odnosu na druge kosti i sam lokalitet.

Rezultat ukupnih analiza je pokazao da je skelet bio sahranjen u zemljanom sloju koji je naginjao ka zapadu, a kosti su ostale u svom prvobitnom položaju. Oko skeleta su bile kosti bizona i drugih biljojeda koje su se lošije očuvale, što ukazuje na brzo sahranjivanje - neposredno nakon smrti.

Novi dokazi definitivno pokazuju da je telo ovog dvogodišnjeg neandertalskog deteta namerno pohranjeno u raku, iskopanu u sedimentu pre 41.000 godina.

Praksa sahranjivanja ukazuje na mogućnost postojanja viših kognitivnih sposobnosti kod neandertalaca (sposobnosti koje su do sada bile rezervisane samo za Homo sapiensa), kao i moguće postojanje religije i kulta predaka.

Nova otkrića takođe idu i u prilog teoriji mešanja kao jednom od faktora nestanka neandertalaca, naspram čistoj teoriji istrebljenja od strane modernog čoveka. Postojanje kulture i viših umnih sposobnosti ide naruku teoriji mešanja u kontekstu smanjivanja drastičnih razlika među dvema ljudskim vrstama.

Autor: CNRS / redportal.rs