NASA je bila u PRAVU 🧐

Podaci iz prvih 208 (marsovskih) dana koliko je Perseverance proveo na Crvenoj planeti pružili su pravo bogatstvo informacija o krateru Jezero gde je NASA spustila svoj rover 2021. godine. Za krater se verovalo da je nekada bilo jezero, a sudeći prema poslednjim podacima to je jednoglasno i nedvosmisleno potvrđeno. Povrh svega, analize su pokazale i prisustvo organskih molekula u velikim količinama u vodi nekadašnjeg jezera - što još jedna stvar koja dodaje ulje na vatru u istrazi života na Marsu.

Da razjasnimo odmah jednu stvar, organski molekuli nisu dokaz postojanja života na nekoj planeti, ali njihovo otkriće dramatično povećava šanse da se on zaista i pojavio. U seriji naučnih radova, timovi koji rade sa roverom Perseverance i njegovim sofisticiranim setom instrumenata za analize , otkrili su seriju posebnih kamenih formacija na dnu kratera (odnosno nekadašnjeg jezera). Oni su se formirali od magme, ili u kontekstu vulkanskih reakcija ili od udara asteroida. Svi nalazi kamena imaju na sebi dokaze u vidu promena koje mogu nastati samo pod uticajem VODE.

Kako je objasnio koautor studije dr Džozef Razel Holis i Prirodnjačkog muzeja u Londonu:

Čini se da je krater Jezero zaista ono što smo sumnjali da jeste, bazirano na prvobitnim orbitalnim posmatranjima. Nekada je bilo jezero. tačnije pre oko 3 do 3,5 milijardi godina. A to je za nas najuzbudljivija novost jer voda u tečnom stanju na Marsu u tom periodu se poklapa sa trenutkom nastanka života na Zemlji. Zato se odmah postavlja pitanje, da li je voda na Marsu u sebi takođe sadržala osnovne sastojke potrebne za život?

Holis i druga koautorka studija dr Eva Šeler, koristili su podatke sa tzv. SHERLOCK instrumenata na roveru da bi istražili krater Jezero. Uz pomoću sofisticiranih instrumenata uspeli su da detektuju specifičnu svetlost koju emituju kompleksne organske materije poput karbonata u samom kamenu.

Ovi nalazu ukazuju da su mogli postojati svi osnovni postulati za nastanak života, ali ne znamo još sa sigurnošću dok ne analiziramo detaljnije sve uzorke.

Svi uzorci se pažljivo čuvaju u okviru rovera Perseverence, da bi se kasnije transportovali nazad na Zemlju u okviru misije Mars Sample Return nakon čega će se detaljno analizirati i proučavati. Rad na Zemlji će omogućiti jasnije razumevanje porekla molekula i da li su ili ne oni dokaz mogućeg postojanja života na Crvenoj planeti.

Otkriće gigantskih molekula na dnu kratera Jezero, posebno u okviru stena, je uzbudljivo i zbog jednog drugog razloga - rover Curiositz je otkrio slične nalaze i u drugom krateru Gejl. Pronaći sedimentne stene sa istim dokazima na dva odvojena mesta jasno i snažno ukazuju da su ovi organski molekuli bili dominantno prisutni svugde na planeti.

Kako objašnjava dr Holis:

Ako tražite najbolju moguću šansu kako bi život započeo svoju evoluciju, potrebni su vam svi ti sastojci. Ako bi ih našli samo na jednom mestu, to bi značilo da je postojala samo jedna šansa da nastane život. Međutim ako se potvrdi da su bili prisutni svugde, to može ukazivati da je cela planeta posedovala sve sastojke potrebne za nastanak života. Nakon toga sve je u domenu sreće i da li su se ključne materije povezale na pravi način i počele da formiraju zametak koji će na kraju postati živo biće.

Perseverance već mesecima takođe proučava i nekadašnju rečnu deltu za koju se veruje da je prenosila sedimente i dovodila vodu u krater Jezero. Istraživači se svi slažu da je region delte jedno od najvažnijih mesta gde bi mogli da očekujemo da otkrijemo dalje tragove organskog materijala. Sudeći po bogatstvu nalaza iz kratera, čini se da će analize delte biti još revolucionarnije.

#Crvena planeta