Pisac i kompozitor JASON ROBERT BROWN

Pred publikom Opere i teatra Madlenianum je jedan nesvakidaÅ”nji mjuzikl za naÅ”u scenu, naviknutu na velike muzičke spektakle. Nesigurna epidemioloÅ”ka situacija nas je primorala da se odlučimo za produkciju manjeg mjuzikla, ali verujemo da je to bila na neki način i srećna okolnost. Izbor je pao na mjuzikl Poslednjih pet godina, brodvejski hit, koji je doživeo i svoju holivudsku ekranizaciju 2015. godine, njujorÅ”kog kompozitora i tekstopisca Džejsona Roberta Brauna (Jason Robert Brown), dobitnika Toni nagrada za svoje mjuzikle. Premijera je u subotu, 15. maja od 19.30 časova, a reprize su 16, 19. i 24. maja na Velikoj sceni Opere i teatra Madlenianum. 

Foto: Redportal.rs/Srđan Bosnić

Savremena ljubavna priča mladog para Keti i Džejmija predstavlja priču o ljubavi, patnji, potrazi za karijerom, brak i rastanak u veoma atraktivnoj muzičkoj i dramskoj formi. Samo dvoje glavnih aktera na sceni, mali muzički sastav i par igrača, Å”to je neuobičajeno za druge produkcije ovog dela, zahtevao je sjajan i uigran tim, spreman da za kratko vreme odgovori na ozbiljne zadatke. Upravo zato smo se odlučili da angažujemo proveren i uhodan autorski tim na čelu sa rediteljem Robertom BoÅ”kovićem, koji je na naÅ”oj sceni ostvario već dve veoma uspeÅ”ne produkcije (operetu Vesela udovica i koncertnu predstavu Svetlosti pozornice). Dirigent Vesna Å ouc, stalni i pouzdani saradnik Madlenianuma, koja je za ovu predstavu uradila i prevod i prepev mjuzikla, koautorstvo sa Jovanom Jezdović, bila je zadužena za kompleksnu muzičku pripremu izvođača. Uz njih su koreograf Milica Cerović i scenograf Vesna Režić (obe iz Vesele udovice), kao i kostimograf Snežana PeÅ”ić Rajić, Srđan Jovanović dizajner svetla, DuÅ”an Arsikin dizajner zvuka, dok su 3D mapping, holograme i projekcije uradili Matej BodruÅ”ić i Aleksandar Rapajić, uz podrÅ”ku Kreativnog studija Zepter. Dvoje glavnih aktera i ostali izvođači su pred sobom imali velike muzičke i glumačke zadatke, koje su ispunili s vrhunskim kvalitetom. U ulozi Keti, možemo reći zvezde Madlenianuma, Branislava Podrumac i Mina Gligorić, dok su Džejmi Žarko Stepanov i Dimitrije Cincar Kostić. Mjuzikl se izvodi u aranžmanu sa Music Theatre International (Europe) Limited: www.mtishows.eu

Kompozitor i pisac ovog mjuzikla Džejson Robert Braun je veliki muzičar i pijanista, poznavalac muzičke strukture, sjajan aranžer (dobitnik je prestižne nagrade Toni za svoj mjuzikl Mostovi okruga Medison). Mjuzikl Poslednjih pet godina je premijernoizveden u Čikagu 2001. godine, da bi zatim igrao na off-Brodveju. Mnoge numere iz ovog mjuzikla postale su poznate i izvode ih muzičke zvezde, poput Arijane Grande. MeÅ”avina rok i pop muzike, odličnog džeza i bluza, latino ritmova i moderno aranžiranje, obećavaju dobru zabavu, uz zanimljivu dramsku radnju koja podstiče na razmiÅ”ljanje. Dekonstrukcijom ljubavne priče, gde pratimo priču Keti od kraja veze, tj. od raskida ka početku, upoznavanju i Džejmija čija ispovest ide u suprotnom smeru je bio joÅ” jedan izazov za reditelja da u sat i 20 ispriča njihovu petogodiÅ”nju vezu. 

Foto: Redportal.rs/Srđan Bosnić

Na ovom projektu je naporno i svakodnevno radila podmlađena ekipa, a cilj je bio da se napravi predstava koja u sebi ima sve potencijale mjuzikla i drame. Muzički i dramski tekst prepun je odlične muzike, istinskih dramskih situacija, sjajnih koreografija, komedije, sreće, tuge. LJUBAV, EMOCIJA, PLES i SREĆA su bile glavne premise za reditelja BoÅ”kovića.

- Režija je neobična ā€“ predstava se igra u tri plana, četvrti zid je zatvoren, publika ne može biti u njihovoj intimi, ali je ipak može nazreti kroz zidove od tila; celokupni nameÅ”taj i pod su od pleksiglasa, Å”to predstavlja niÅ”tavilo i neuhvatljivost. Upravo ovi elementi su predstavi dali život koji je u stilu West End produkcije. Kako je autor osmislio da likovi pričaju svoju priču u ā€žsuprotnom smeruā€ smislio sam da, kada je lik u ā€žnegativnoj emocijiā€, nema boju na kostimu i prati ga hladno neonsko svetlo. Istovremeno, drugi akter je u ā€žpozitivnoj emocijiā€ i ima boje,čime smo olakÅ”ali publici da može da prati radnju i da shvati koja scena je ukojem vremenskom periodu - kaže BoÅ”ković.

Foto: Redportal.rs/Srđan Bosnić

Kako ističe maestra Vesna Å ouc već u prvom kontaktu sa delom počela je da izranja jasna i neraskidiva povezanost, kao i specifična uslovljenost muzičkog i tekstualnog sadržaja. Očigledno je bilo da ideja i emocija dolaze iz pera jednog čoveka, a i da je sama priča autobiografska. Često ostaje u senci rad na prevodu i prepevu partiture, koji je prvi u nizu rada na mjuziklu, a koji se upravo radi da bi se neki strani muzički komad približio publici, pogotovoj onoj koja se tek upoznaje sa vrhunskim muzičkim delom. ā€žPrepev podrazumeva potpuno saglasje muzike i teksta uz strogo poÅ”tovanje svih zakonitosti srpskog jezika, poÅ”tovanje dramaturÅ”ke koncepcije, pronalaženje rime i slično. 

- Prepev podrazumeva potpuno saglasje muzike i teksta uz strogo poÅ”tovanje svih zakonitosti srpskog jezika, poÅ”tovanje dramaturÅ”ke koncepcije, pronalaženje rime i slično. U ovom mjuziklu kroz upotrebu savremenog jezika, slenga i humora danaÅ”njice, veÅ”to je prikazan uspon i krah braka glavnih likova. Ponavljanjem određenih stihova kroz mjuzikl, autor pokazuje kako se istim rečima mogu iskazati različite emocije ā€“ bes i zaljubljenost, bol i nada. Samim tim Å”to je priča predstavljena kroz dve hronoloÅ”ki suprotstavljene linije, očuvanje tekstualnih referenci, humora i savremenog jezika u prepevu predstavljaju izazov, ali i nit koja ovo delo čini jedinstvenim - reči su Vesne Å ouc. 

Dramsku radnju jedne sasvim obične ljubavne priče, koja teče u vremenski obrnutom smeru za glavne aktere, podržava izrazito dinamična muzika. Kontrastno postavljene numere, u tempu i karakteru, daju toku priče neophodnu dinamiku i raznolikost: sanjalačka opijajuća atmosfera ljubavnog dueta (The Next Ten Minutes), bajka o Å mulu u neoklasičnom ruhu (The Schmuel Song), atraktivni latino zvuk (Shiksa Goddess), funky rock (Moving Too Fast), kao i potresna prva numera (Still Hurting) koja je ujedno i najčeŔće izvođena. Vokalne deonice Keti i Džejmija su veoma zahtevne, tako da su zahtevale veliki glasovni ambitus, dar za izražavanje kroz različite, veoma složene ritmove, spojene sa glumom, plesom i scenskim pokretom, samo su neke od vrlina koje su morali posedovati pevači ā€“ glumci u ovom mjuziklu.

Foto: Redportal.rs/Srđan Bosnić

Foto: redportal.rs/Zoran Škrbić

- Mjuzikl ne trpi ni prosečnost ni greŔke. On mora biti besprekorno izveden u svakom svom segmentu da bi bio atraktivan - reči su Vesne Šouc, koja je dirigovala i diriguje brojne hit mjuzikle na naŔoj i drugim scenama.

Veliki muzički i glumački zadaci su postavljeni pred samo dvoje glavnih aktera, uz pratnju malog igračkog ansambla i benda koji je sastavljen od samo Å”est muzičara. Orkestar čine bas gitara, akustična gitara, violina i dva violončela, a vodeći instrument je klavir. Klavirska deonica je u ritmičkom i tehničkom smislu izrazito složena i podrazumeva da je može izvoditi samo vrhunski pijanista, ali sa posebnim darom za izvođenje različitih ritmova (rok, latino i dr.). NaÅ”i pijanisti na ovom projektu su Dragana Anđelić Bunjac i Milivoje Veljić, ostali muzičari su: Milica Grujić, Å erin Radeski, Jasmina Vrbanić, Vojin Nenadović, Mladen Lukić. U baletskom ansamblu su: Andrea Dobrić, Ljubica NeÅ”ić, Natalija Đikanović, Anđela Aranđelović, Dejan BoÅ”ković, Stefan Ćaldović, Luka Stefanović i Danilo Katić.

Foto: redportal.rs/Zoran Škrbić

Asistent reditelja je Isidora Goncić, saradnik na scenskom pokretu je Jovana Ikonić, a asistent scenografa Nina Kuzmić.

IZVOR: YT / Opera & Theatre Madlenianum

Autor: redportal.rs

#Madlenianum

#mjuzikl

#poslednjih 5 godina