Ljudske stem ćelije integrisane u majmunske embrione zarad uzgoja ljudskih organa 🐒🐒🐒

Naučnici su u laboratorijskim uslovima uspeli da uzgoje desetine majmunskih embriona u koje su ubacili ljudske stem ćelije - tako stvorene himere (stručni naziv za sve hibride) preživele su 20 dana.

Kako je navedeno u objavljenoj studiji, koja je izašla u časopisu Cell 15. aprila, ovi majmuno-ljudski embriončići će u budućnosti služiti kao idealni modeli za testiranje ljudskih bolesti u ranom razvoju fetusa. Fokusirajući se na interakciju ljudskih i životinjskih ćelija u embrionima, naučnici mogu takođe da nauče kako kako da pomognu ljudskim ćelijama da prežive među životinjskim ćelijama u cilju uzgoja ljudskih organa u životinjskim telima.

Studije poput ove nam daju neprocenjive podatke koje bi drugačije jedno mogli da dobijemo eksperimentisanjem na ljudima. Naravno, razvoj himera (mešanaca ljudi i majmuna) je već etički problem prve klase, posebno u kontekstu koliko dugo dozvoliti takvom fetusu da se razvija.

U prošlosti bilo je sličnih pokušaja, gde su naučnici mešali ljudske stem ćelije sa svinjama i ovcama, sa ciljem uzgoja ljudskih organa u životinjama - ali ekstremno mali broj ljudskih ćelija je uspeo da preživi u njima.

U novoj studiji korišćeni su majmuni, i stoga je evolutivna distanca daleko manja (u odnosu na svinje i ovce), zbog čega je procenat integrisanih ljudskih ćelija daleko veći.

Nov pristup istraživanju u kontekstu uzgoja organa, može dovesti do zaista impresivnih otkrića u domenu medicine - ako uspemo da efikasno preskočimo validne etičke probleme.

MEŠANJE MAJMUNSKIH I LJUDSKIH ĆELIJA

Da bi proizveli mešane embrione između ljudi i mamuna, naučnici prvo moraju da sakupe oocite (pred stadijum zrelih jajnih ćelija) iz vrste Makaki majmuna. Potom ćelije sazrevaju u laboratoriji i oplođavaju se. Nakon 6 dana, oplođene ćelije se dele i spajaju u šuplje sfere, poznate kao blastociti. Tokom normalne trudnoće, blastociti bi se usadili u uterus od čega bi kasnije nastao emrion.

U ovom eksperimentu, tim je prebacio majmunske blastocite u laboratoriju i laserom im uklonio spoljašne omotače. Bez omotača, blastociti se kače za laboratorijske posude u kojima se nalaze, oponašajući mehanizam koji koriste i u samom uterusu. Nakon toga ćelije blastocina, a kasnije i embrioni se održavaju u životu konstantnim prilagođavanjem rastvora u kome se nalaze. Na ovaj način osigurano je da će embrioni preživeti 20 dana.