To može ukazivati na to da su psi bili pripitomljeni u Sibiru pre oko 23 hiljade godina.

Paleogenetika je otkrila da su preci Indijanaca u Ameriku ušli zajedno sa ukroćenim psima. To sugeriše da su psi najverovatnije bili pripitomljeni u Sibiru pre oko 23 hiljade godina. Članak koji opisuje njihova istraživanja objavljen je u naučnom časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences.

Naučnici sugerišu da je čovek ukrotio psa još u kamenom dobu, pre više od 20 hiljada godina, ali još nema tačnijih datiranja. Postoje dokazi o relativno kasnom i ranom pripitomljavanju, odnosno moglo je da se dogodi pre 10 do 18 hiljada godina i pre više od 36 hiljada godina.

Evropa, Altaj, Nepal i Bliski Istok polažu pravo na pradomovinu pasa. Poslednjih godina naučnici se naginju ranom "sibirskom" poreklu svih pasa. Na to ukazuju nalazi na ostrvu Žohov u istočnom Sibiru, kao i analiza genoma najstarijih američkih pasa, za koje se ispostavilo da su slični sibirskim haskijima i drugim psima za sankanje.

U novoj studiji, arheolog sa Univerziteta u Durhamu (Velika Britanija) Anđela Peri i njene kolege odlučili su da otkriju kako su se psi širili Zemljom i kakvu bi ulogu mogli da imaju u životu prvih plemena lovaca i sakupljača. Da bi to uradili, istraživači su proučavali podatke o migracijama drevnih stanovnika istoka Evroazije, kao i promenama u genomu, ishrani i izotopskom sastavu kostiju predstavnika pseće porodice, čiji su ostaci pronađeni u blizini nalazišta drevnih ljudi na istoj teritoriji.

Foto: Hulton-Deutsch Collection

Analiza je pokazala da su najraniji psi u Severnu Ameriku došli zajedno sa navodnim vlasnicima pre oko 16,4 hiljade godina. U prilog tome ide nekoliko genetskih i arheoloških činjenica. Analiza mitohondrijske DNK drevnih pasa - najstabilnijeg i najživljig dela genoma - naročito govori da su psi drevnih Indijanaca bili najbliži rođaci prvih sibirskih pasa. U Evroaziji su njihovi potomci naknadno netragom nestali, ali u Severnoj Americi postojali su mnogo duže.

Ovi psi su se otcepili od evolucionog drveta ostatka roda Canis otprilike u isto vreme kada su njihovi vlasnici počeli da istražuju Novi svet i pretrpeli su slične genetske promene povezane sa geografskom izolacijom i odvajanjem populacija prvih stanovnika Amerike i njihovi rođaka iz Sibira i sa Dalekog Istoka.

Činjenica da se genetska evolucija pasa i ljudi odvijala paralelno ukazuje na to da su drevni sibirski haskiji i drugi psi dolazili na teritoriju Beringije i Aljaske zajedno sa prvim Indijancima. Ako je ovo tačno, onda su psi bili pripitomljeni u Sibiru, a najkasnije pre 23 hiljade godina, nekoliko hiljada godina ranije nego što veruju pristalice teorije kasnog pripitomljavanja.

Naučnici se nadaju da će dešifrovanje i proučavanje fosilne DNK drevnih pasa iz delova planete, osim iz Sibira i Aljaske, pomoći u testiranju ove teorije i saznati više o tome kako se psi i njihovi prvi vlasnici šire po naseljenim kontinentima Zemlje.

#Amerika