Neki od ovih diskova pokazuju ogromne spiralne krakove 📷

Mnogo toga još uvek ne znamo o tome kako se planete formiraju. Disk materijala formira se oko veoma mlade zvezde, unutar njega prašina postaje kamenčići, a kamenčići se vremenom akumuliraju u planetu. Ali koji su detaljni procesi svega ovoga?

Zahvaljujući veoma velikom teleskopu (VLT), astronomi su mogli da snime 86 sistema koji formiraju planete u relativno obližnjim maglinama koje formiraju zvezde. Ova 3 regiona su prilično raznolika. Dva od njih udaljeni su oko 600 svetlosnih godina od Zemlje i oblikovani su različitim procesima. Treći je Orion, dobro poznati oblak bogat gasom udaljen oko 1.600 svetlosnih godina i poznat po tome što je rodno mesto nekoliko zvezda težih od našeg Sunca.

Foto: ESO/ESO

Ovo je jedno od najvećih ikada istraživanja diskova koji formiraju planete, a formiranje planeta stavlja u kontekst okruženja u koje su ove novonastale zvezde dospele pre samo nekoliko miliona godina.

- Ovo je zaista pomak u našem polju proučavanja. Prešli smo od intenzivnog proučavanja pojedinačnih zvezdanih sistema do ovog ogromnog pregleda celih regiona za formiranje zvezda - rekao je Kristijan Ginski, predavač na Univerzitetu u Galveju u Irskoj, i glavni autor jednog od 3 nova rada objavljena u istraživanju.

Foto: ESO/ESO

Jedan intrigantan uvid bio je da su u Orionu binarne ili grupe zvezda imale manje protoplanetarne diskove i da je u nekima od njih postojao dokaz o formiranju masivne planete, što je dovelo do pogrešnog poravnanja diska. Generalno, postojala je ogromna raznolikost diskova koji formiraju planete, kako unutar regiona, tako i između njih.

- Neki od ovih diskova pokazuju ogromne spiralne krakove, verovatno vođene zamršenim baletom planeta u orbiti - prokomentarisao je Ginski.

Foto: ESO/ESO

- Drugi pokazuju prstenove i velike šupljine isklesane formiranjem planeta, dok drugi izgledaju glatko i gotovo uspavane među svom ovom užurbanom aktivnosti - dodao je Antonio Garufi, astronom sa Astrofizičke opservatorije Arcetri, Italijanskog nacionalnog instituta za astrofiziku (INAF), i glavni autor jednog od radova.

- Gotovo je poetično da procesi koji označavaju početak putovanja ka formiranju planeta i konačno života u našem sopstvenom Sunčevom sistemu treba da budu tako lepi - zaključio je Per-Gunar Valegard, student doktorskih studija na Univerzitetu u Amsterdamu u Holandiji, koji je vodio studiju Orion.

Studija je objavljena u 3 rada u časopisu Astronomy & Astrophysics od kojih se svaki fokusira na jedan region: Kameleon, Bik i Orion.

IZVOR: YT / European Southern Observatory (ESO)